Pages

Followers

Friday 24 July 2015

My Dear Boss 2

My Dear Boss 2


JARUM jam sudah menunjukkan tepat jam 10 malam apabila Scarlet sudah selesai mandi dan mengenakan pajama berwarna merah, warna kegemarannya. Scarlet berlalu ke dapur untuk membuat secawan nescafe. Tiba-tiba telefon bimbitnya berdering tanda panggilan baru masuk.
    Scarlet mengamati nama pemanggil yang tertera diskrin telefon sebelum menyambutnya dengan nada gembira.
    "Hello ma,"
    "Kata nak telefon mama lepas balik rumah, ni dah jam 10 pun masih tak telefon lagi. Terpaksalah mama yang telefon," rungut Puan Evelyn.
    Scarlet sudah tersenyum. Dia pun membawa nescafe yang sudah siap dibancuh itu ke meja makan.
    "Sorrylah ma...Kar mandi tadi, Kar baru ja nak telefon, mama dah telefon dulu," jelas Scarlet sambil melabuhkan punggung atas kerusi.
    "Em'em...yalah, yalah. Ni, boss Kar tu suruh juga Kar bercuti?" soal Puan Evelyn.
    "Ya, dia dah bagi kebenaran. Dua minggu, tak lebih dari tu,"
    "Ah, baguslah kalau macam tu. Yang penting Kar boleh balik dan langsungkan perkahwinan Kar,"
    "Yalah ma," jawab Scarlet dengan nada yang kedengaran lemah.
    "Ni, macam tak gembira ja bunyi suara tu? Kar tak excitedkah nak kahwin dengan Edd?" tanya Puan Evelyn seakan dapat meneka perasaan anaknya.
    "Takdalah ma, Excited. Kar memang excited nak berkahwin dengan Edd,"
    "Tapi?" sambung Puan Evelyn.
    Scarlet sudah mengetap bibir bawah. "Takda tapi-tapinya ma. Kar setujukan kahwin dengan Edd, apa lagi yang tak kena?"
    "Apa yang tak kena ialah, Carrie tak gembira. Mama dan papa tak pernah paksa Kar untuk berkahwin dengan Edd, Kar sendiri yang buat keputusan ni. Sebab tu mama tanya kalau Kar gembira atau tak kahwin dengan Edd,"
    "Tapi yang pentingnya, Kar berkahwin, kan? Sekarang Kar dah bersetuju. Kalau Kar tak gembira hari ni, esok-esok pasti Kar akan gembira juga, kan?"
    "Kenapa Kar marah-marah ni?" tanya Puan Evelyn pula apabila dapat mengesan perubahan nada Scarlet.
    "Kar tak marah, ma... cuma, Kar penat. Kar ngantuk," jawab Scarlet perlahan.
    Kedengaran bunyi keluhan Puan Evelyn. "Yalah Kar. Ma tak ganggu Kar lagilah, esok sajalah kita cakap lagi, ya? Selamat malam, Kar,"
    "Selamat malam," ucap Scarlet lantas mematikan talian.
    Scarlet menyandarkan tubuhnya yang tiba-tiba terasa lemah. Satu keluhan berat terhembus dari bibirnya. Scarlet menekup matanya yang terasa basah dek air mata. Entah bagaimana, air mata yang sudah lama ditahan sejak pulang kerumah itu tidak dapat ditanggungnya lagi.
    "Stop it, Kar. Kau dah janji takkan nangis lagi, kan?" bisik Scarlet sambil meraba dadanya seakan memberi kekuatan pada hatinya sendiri.
    Ting! Tong!
    Tidak semena-mena pintu lonceng Scarlet berbunyi. Dahi Scarlet berkerut. Perlahan-lahan dia menyekat air matanya dan menghampiri pintu. Dia mengintai ke luar dari lubang kecil pintunya.
    Alangkah terkejutnya dia apabila melihat wajah Raiza terpacul dihadapan pintu rumahnya.
    Scarlet panik. Cepat-cepat dia membuka pintu.
    "Boss?!" ujarnya seakan tidak percaya.
    Raiza hanya menarik bucu bibir.
    "Boss buat apa kat depan rumah saya?"
    "Boleh jemput saya masuk dulu?" pinta Raiza. Terasa janggal pula berdiri diluar.
    "Maaf. Masuklah," pelawa Scarlet. Scarlet pun membawa Raiza ke ruang tamu. Kemudian dia pun berlalu ke dapur dan membawa sebiji botol mineral dan gelas kepada Raiza.
    "Thank you," ucap Raiza.
    Scarlet pun melabuh punggung.
    "Maaflah kalau kedatangan aku ni secara tiba-tiba tapi aku mesti jumpa kau hari ni juga," ujar Raiza dengan wajah yang serius membuatkan jantung Scarlet terus berdekgup kencang.
    "Er.. tak apa boss. Kenapa boss nak jumpa saya?" tanya Scarlet.
    Raiza kelihatan tidak senang duduk. Seolah-olah ayat yang sudah diatur semasa dalam perjalanan ke rumah Scarlet itu sudah terbang entah kemana.
    "Emm...aku nak minta maaf sebab selama kau berkerja dengan aku, aku tak pernah bagi perhatian pada kau, Scarlet. Kau pekerja aku yang baik dan aku tak tahu apa-apa pun pasal pertunangan kau atau perkahwinan kau. I'm a terrible boss," sesal Raiza.
    "Itu tak benarlah, boss. Boss seorang majikan yang baik. Adil dan saksama. Boss tak pandang rendah pada sesiapa dan boss percayakan semua pekerja boss. Sebab tu semua perkerja boss hormatkan boss termasuk saya," jawab Scarlet.
    Raiza memandang Scarlet dengan rasa sesal yang menebal dalam dada. Kenapa aku rasa aku sudah kehilangan Scarlet? Kenapa gadis ini boleh membuatkan aku rasa kosong? Kenapa sekarang?
    "Boss?" tegur Scarlet apabila Raiza tidak berhenti dari memandangnya. Buat jantungnya nak meletup.
    Raiza tersentak. "Sorry.  Beginilah, Scarlet. Apa kata aku sponser perkahwinan kau?"
    "What?" Hampir terlompat Scarlet dibuatnya. "Apa maksud boss sponser?" dahi Scarlet berkerut seribu.
    "Yalah. Kau kan dah banyak buat kerja untuk aku dan kau tak pernah komplain. Jadi, biarlah kali ni aku pula yang balas. Anggap saja ini hadiah untuk perkahwinan kau,"
    "Tapi boss, saya ni pekerja boss dan boss tu majikan saya. Jadi apa yang saya buat untuk boss tu semua atas tugas,"
    Raiza sudah menggerak-gerakkan jari telunjukknya tanda tidak bersetuju dengan penyataan Scarlet.
    "No. Aku akan jadi man of honor kau, Scarlet. That's it! End of disscusion!" tegas Raiza.
    Mulut Scarlet sudah melopong.
    "Tapi..."
    "Listen, Scarlet! Kau dah bersama dengan saya selama 3 tahun dan yang aku tahu cuma nama penuh kau dan kau suka minum nescafe. 2 perkara ni saja yang aku tahu, Scarlet. Please! Mungkin selepas kau berkahwin, kau akan tinggalkan syarikat dan waktu tu aku dah tak boleh buat apa-apa lagi untuk kau. Jadi anggaplah ni hadiah pertama dan terakhir dari aku. Please?" rayu Raiza dengan mata sayu yang penuh harapan.
    Scarlet serba salah. Bukan dia tidak menghargai kesungguhan Raiza tapi semua ni tak masuk akal. Aku cuma seorang pekerja, tidak lebih dari tu. Aku tak layak dapat semua ni.
    "Tapi..."
    "Please, Scarlet. I'm begging!" rayu Raiza sekali lagi dengan suaranya yang lembut mendayu membuatkan jantung Scarlet terus cair.
    "Okey, okey. Saya setuju," jawab Scarlet sambil tersenyum lebar. Mahu tidak mahu, dia terpaksa akur apabila lelaki bernama Raiza Zeal Armstrong itu merayu dengan wajah seperti itu.
    Bibir Raiza terus menguntum senyuman. Lega benar rasa hatinya.
    "Jadi esok, aku ikut kau pulang kampung," tutur Raiza sambil tersenyum manis.
    Scarlet terus memandang Raiza. Matanya membulat. "Huh?!"


Pagi-pagi lagi Raiza sudah pun sampai dihadapan pangsapuri Scarlet. Segak bergaya menunggu disebelah SUV hitam miliknya. Scarlet yang baru saja selesai mandi menerima panggilan Raiza bahawa dia sudah pun menunggu dibawah.
    Scarlet yang tidak suka membuat orang menunggu cepat-cepat berkemas. Hampir kelam-kabut dibuatnya. Dia hanya menyarungkan t-shirt dan jeans yang sangat simple tidak seperti hari-hari dia berpakaian masuk kerja.
    Beberapa minit kemudian, dia pun sudah selesai. Dia terus berlari ke pintu tetapi tiba-tiba dia teringat yang dia masih belum bersolek. Cepat-cepat dia menuju ke meja solek dan bersolek secepat yang mungkin. Dia tidak mahu Raiza melihat wajahnya tanpa apa-apa solekan.
    15 minit lagi terbuang apabila dia selesai bersolek. Setelah berpuas hati, dia pun bergegas keluar. Pintu dan semua jendela dipastikan terkunci. Elektrik yang masih terpasang ditutup semuanya. Bagasinya yang sederhana itu dibawah menuruni tangga.
    Raiza yang mendapati Scarlet sudah pun turun, dia bergegas mendapatkan gadis itu dan mengambil bagasi itu dari tangan Scarlet.
    "Eh, tak apalah boss, saya boleh angkat." Scarlet cuba menolak tangan Raiza.
    "Tak apa. Mulai hari ni, aku adalah hamba kau. Ingat tu," jawab Raiza pula sambil tersenyum. Bagasi itu diambil dari tangan Scarlet dan membawanya ke kereta. Bagasi tersebut dimasukkan kedalam kereta lalu membukakan pintu hadapan kereta untuknya.
    Scarlet tidak dapat berkata apa-apa, dia hanya mampu melihat semua perilaku Raiza yang cukup asing baginya. Apabila Raiza memberinya isyarat untuk naik, dia hanya menurut seperti puppet. Sebentar kemudian, Raiza pun masuk ke dalam kereta.
    "Ar.. boss. Boss pastikah yang boss nak jadi maid of honor untuk saya? Macam mana dengan syarikat? Apa pula kata ibu bapa boss?" soal Scarlet dengan rasa tidak senang.
    "Scarlet, kau tak perlu risau semua tu. Pasal syarikat, adik aku yang handle semuanya. Pasal mama dan papa pula, kau tak perlu risau. Diorang okey ja," bohong Raiza. Keluarganya langsung tidak tahu yang dia menjadi maid of honor untuk seorang perempuan apatah lagi orang itu adalah PAnya sendiri. Yang mereka tahu, dia mengembara selama dua minggu.
    "Betul ni?" soal Scarlet lagi.
    Raiza sudah memandang Scarlet. Dia sudah tidak tahu apa lagi yang harus dia katakan untuk meyakinkan Scarlet.
    "Kau tak percayakan aku,kah?" soal Raiza berbaur mengugut.
    Scarlet terus menggeleng. "Percaya!" jawabnya.
    "Good. Pasang seat belt," arah Raiza pula.
    

No comments: