Pages

Followers

Monday 27 July 2015

My Dear Boss 4

My Dear Boss 4 



Petang itu, seperti yang dijanjikan Scarlet, dia pun membawa Raiza bersiar-siar mengelilingi kampungnya. Kampunya itu diberi nama Anggom. Kampung Anggom terpencil daripada kawasan bandar dan memakan masa hampir 2 jam setengah untuk sampai ke kampung tersebut. Tapi walaupun agak jauh dari kawasan bandar, kampung itu tetap mendapat khidmat rangkaian telefon. Penduduk kampung juga boleh melayari internet percuma. Jadi kampung itu tidaklah jauh ketinggalan dari dunia hujung jari.
    "So, Sapphire is your older sister, right?" tanya Raiza semasa mereka berjalan merentasi sawah padi.
    "Ah'ha... tua dua tahun dari saya. Ruby pula muda setahun dari saya," jawab Scarlet.
    "Jadi, diorang dua-dua ni dah kerja?"
    "Ya, Sapp nurse, Ruby pula freelance photographer,"
    Raiza hanya mengangguk-angguk. Dia baru tahu perkara itu selepas Scarlet memberitahunya. Dia memang tidak tahu apa-apa pun pasal latar belakang Scarlet.
    "Dah berapa lama mama dan bapa kau berkahwin?" soal Raiza lagi.
    Scarlet sudah memandang Raiza dengan padangan pelik. Tapi dia tetap menjawab soalan Raiza.
    "Hampir 35 tahun. Er, boss... boleh kita bincang pasal majlis perkahwinan saya?" celah Scarlet pula. Dia tidak mahu soalan itu melarat sehingga ke jauh malam.
    "Em, sorry. Aku cuma nak tahu serba sedikit pasal keluarga kau. Okey, esok-esok kita berbual lagi pasal kau dan keluarga kau, okey?" cadang Raiza pula.
    Scarlet tersenyum. "Yalah, esok saya jawab apa saja soalan boss,"
    "Bagus. So, kau dah ada baju pengantin?" soal Raiza terus membuka topik baru.
    "Dah, baju pengantin ibu saya,"
    Dahi Raiza berkerut. "Kau tak beli baju pengantin yang baru? Kan lebih baik beli yang baru?"
    "Saya yang taknak beli baru, saya nak pakai baju pengantin mama,"    
    Raiza menggigit bibir bawah. Matanya meliar seperti orang berfikir.
    "Kalau begitu, esok kita ke bandar. Bukan beli baru, tapi ubah suai sikit baju tu. Walaupun kau nak pakai baju pengantin tu, tapi ini tetap perkahwinan kau. At lease, make something different, right?" ujar Raiza. Senang menyuarakan pendapatnya.
    Scarlet diam buat seketika, memikirkan cadangan Raiza. Tidak pernah terlintas dalam fikirnnya untuk mengubah-suai baju itu kerana apa yang dia mahu adalah semua benda itu berlalu dengan cepat. Tak perlu fikir banyak-banyak. Tapi apabila Raiza sukarela dan bersungguh-sungguh untuk mengurus majlis perlahwinannya, dia tidak mahu mengecewakan lelaki itu.
    "Baiklah, saya ikut saja," jawab Scarlet.
    "Okey. Pasal makanan dan minuman tu aku dah call somebody jadi korang tak perlu risau. Semua tempat dan perhiasan pun saya dah selesaikan. Minggu depan diorang akan datang untuk pasang semua yang patut,"
    Kening Scarlet terangkat. Terkejut mendengar penyataan Raiza. Lelaki itu sampai ke kampungnya belum pun sehari, tapi semua kerja dia dah bereskan? Aku kah boss yang robot ni?
    "Dah siap? Maksud boss semuanya?" tanya Scarlet seakan tidak percaya.
    Raiza mengangguk. "Ya, cuma saya perlu buat conformation dengan diorang untuk kali terakhir. Jangan risau, semua yang aku upah adalah pekerja profesional dan dari company yang aku percaya, so just relax," ucap Raiza tenang.
    Scarlet kagum. Dalam masa sehari, dia dapat menyempurnkan tugasnya tanpa cacat celah.
    "Jadi, esok kau memang betul-betul free untuk jawab semua soalan aku," Raiza sudah tergelak-gelak.
    Scarlet terus mengetap bibir. Jadi itu adalah sebab utama kenapa dia selesaikan semua tugasnya dalam masa sehari? Supaya aku boleh jawab semua soalan dia? Licik betul boss ni!
    Scarlet hanya ketawa kecil. Dia memang tidak setanding dengan Raiza. Dia fikirkan bila dia dipilih menjadi PA Raiza, dia ingat dia adalah yang terbaik daripada yang terbaik kerana dapat menengani Raiza tapi sebenarnya Raiza adalah yang terbaik daripada mereka semua.
    "Cantiklah tempat ni, Scarlet. Kenapa kau tak bagitahu aku awal-awal yang kau ada kampung seindah ini?" ucap Raiza sambil memandang sawah yang subur menghijau dihadapannya. Cuaca yang mendung itu menambahkan lagi kesegaran kampung tersebut. Rasa sejuk dan nyaman.
    "Saya tak tahu pula boss suka kawasan desa, kalau saya tahu dah lama saya rekomen tempat-tempat percutian macam ni,"
    "Tapi mungkin tak secantik kampung kau," jawab Raiza pula.
    "Yalah, yalah... boss tinggallah kat kampung ni selama mana yang boss nak. Boleh sekali buat rumah kat sini," gurau Scarlet.
    "Betul ni? Aku boleh tinggal kat sini?" tiba-tiba Raiza berpaling dengan wajah ceria sehingga membuat Scarlet terpana. Wajah Raiza benar-benar kelihatan begitu gembira seperti seorang kanak-kanak yang diberikan anak patung. Scarlet tidak pernah melihat reaksi yang begitu jujur daripada Raiza selama ini.
    "Ah, em!" jawab Scarlet.
    Dengan rasa gembira yang menebal dalam dadanya, Raiza pun membelakangi Scarlet semula. Hatinya tidak puas memandang pemandangan diperbukitan.
    Tapi dalam kesenangan Raiza, hati Scarlet merana. Dia bakal berkahwin dan lelaki impiannya bukanlah bakal suaminya. Tetapi lelaki yang sedang membelakanginya saat itu. Jika semua ini berterusan, dia akan mati.
    Perlahan-lahan Scarlet memalingkan tubuhnya. Matanya sudah mula basah. Setitis demi setitis air mata jatuh ke pipinya. Dia tahu, kehadiran Raiza disampingnya menyulitkan lagi keadaan tapi disebabkan rasa pentingkan dirinya, dia mengambil kesempatan itu untuk membina memori bersama Raiza. Walaupun ia cuma hanya sekadar mimpi yang tidak mungkin akan menjadi kenyataan.
   

Malam itu, kali pertama Raiza makan malam bersama keluarga Scarlet. Meja makan itu riuh dengan cerita-cerita lama berkaitan dengan tiga adik-beradik perempuan itu. Baru dia tahu yang dulunya, Scarlet adalah tomboy. Suka berpakaian lelaki, dan tidak suka memanjangkan rambutnya tapi bila meningkat dewasa. Sedikit demi sedikit ciri-ciri kewanitaan dalam diri Scarlet menengelami sifat kekasarannya.
    Raiza juga baru tahu yang Scarlet pernah patah kaki sebab naik pokok jambu. Monyet betul. Bisik Raiza dalam hati.
    Usai makan malam, Raiza pun turun ke tanah dan duduk di kerusi panjang dihalaman rumah Scarlet. Sangkanya pemandangn petang tadi adalah pemandangan yang paling pernah dia saksikan tapi sangkannya melesat selepas menikmati memadangan bintang.
    Seumur hidupnya, dia tidak pernah menyaksikan taburan bintang yang sungguh terang dan banyak didada langit. Ini kali pertama.
    "Beautiful, right?"
    Tiba-tiba seorang gadis duduk disebelah Raiza. Sapphire meletakkan secawan tea yang masih panas disebelah Raiza.
    "It's very beautiful," akui Raiza.
    "Ini saya bawakan tea. Scarlet yang buat tapi saya hantarkan sebab dia buat kerja kat dapur,"
    "Terima kasih," ucap Raiza sambil mengangkat cawan tersebut.
    "So, macam mana? Boleh handle suasana kampung? Maksud saya, Encik Raizakan dibesarkan dibandar," tanya Sapphire.
    Raiza tersenyum. "Tak perlulah panggil encik, panggil Raiza ja. Lagi selesa. Sebenarnya, saya suka kawasan desa terutamanya tempat-tempat macam ni, so i got no complain," jawab Raiza jujur.
    Sapphire sudah mengangguk-angguk. Mengerti dengan jawapan Raiza.
    "Em, Raiza. Mungkin soalan saya ni terlalu mengejut tapi saya perlu tanya awak juga,"
    Raiza memandang Sapphire. "Awak nak tanya apa?"
    "Do you love my sister?"
    Hampir terlepas cawan itu dari tangan Raiza. Walaupun tea itu tidak tumpah sepenuhnya tapi setitis sudah cukup panas. Nasib baik seluarnya tebal.
    "Sorry, sorry!" pinta Sapphire cemas. Pantas dia menggambil cawan itu dari tangan Raiza dan meletakkan atas kerusi.
    "Are you okey?" tanya Sapphire pula.
    "I'm okey,i'm okey...its fine,"
    "I'm so sorry, saya tak sengaja nak buat awak terkejut," pinta Sapphire tidak henti-henti.
    "Tak apa, Sapphire. Bukan salah awak pun, saya yang tak hati-hati. Jangan risau,"
    Sapphire sudah duduk. "Saya tanya sebab saya curiga dengan niat awak. Perbuatan awak ni bukan perkara biasa yang orang boleh buat walaupun berduit. Lagi-lagi untuk seorang pekerja. So i just assume that deep down, you actually love her," terang Sapphire. Sama ada firasatnya itu benar atau tidak, semua itu harus dibongkari. Jika benar Raiza menyukai adiknya, bila tiba saat perkahwinan Scarlet apa akan jadi? Dan Scarlet pula. Dia tahu isi hati adiknya walaupun gadis itu tidak pernah mengakui perasaannya bahawa lelaki yang dia ingin kahwini adalah Raiza.
    Raiza menghela nafas panjang. Setelah menenangkan hatinya, dia pun duduk.
    "Saya tak tahu. Saya sebenarnya masih keliru. Pada saat Scarlet memberitahu tentang perkahwinan dia, saya rasa saya tiba-tiba saja kehilanggan sesuatu yang penting dan saya tak tahu kenapa perasaan ini boleh timbul, sebab tu..."
    "Sebab tu awak jadi maid of honor Scarlet?" pintas Sapphire.
    Raiza memandang Sapphire lantas perlahan-lahan mengangguk.
    "Tapi kalau sampai Scarlet kahwin dan perasaan itu sebenarnya tiada apa-apa pun, macam mana? Takkah awak yang rugi?"
    Raiza tersenyum nipis. "Betul ataupun tidak. It's still worth it, because it's Scarlet," jawab Raiza tulus.
    Sapphire hanya ketawa. "Oh, okeylah kalau macam tu. Yang penting kebenarnnya itu tidak akan memusnahkan sesiapa," ujar Sapphire lantas bangkit.
    Dahi Raiza berkerut mendengar ayat terakhir Sapphire. "Apa maksud kau musnah?"
    Tapi Sapphire hanya menjawab dengan lambaian tangan sambil dia menaiki tangga masuk ke rumah. Pemergian Sapphire meninggalkan seribu satu pertanyaan dalam kepala Raiza.
   

No comments: